Петимата тибетци   6 Коментари

Пет динамични упражнения за здраве, енергия и сила

Авторът на „Петимата тибетци“ Кристофър Килъм е  дългогодишен преподавател по йога, и в книгата си  предоставя обширна информация за енергийната система на човека и нейното функциониране.  Това е  йогийска система от елементарни, изпълващи с енергия упражнения, произлезли от Хималаите. Известни и с името „петте ритуала на младостта и жизнеността“, те са пренесени на Запад в началото на 20-и век от британски запасен офицер, който ги усвоил в будистки манастир в Тибет. От 1978 г. насам Кристофър Килам е научил хиляди хора, решили да водят по-здравословен живот, да практикуват упражненията.

За „Петимата тибетци“ са нужни малко време и усилия, но въпреки това те неимоверно увеличават физическата сила, придават гъвкавост и проясняват ума. Дори новаците в йога ще изпитат благоприятния ефект от освобождаването на вътрешната енергия, протичаща през тялото и мозъка. Редовното изпълнение на упражненията освобождава мускулите от напрежение, премахва нервния стрес, подобрява дишането и храносмилането, укрепва сърдечно-сьдовата система, води до пълна релаксация и осигурява добро здраве и разположение на духа. „Петимата тибетци“ са не само мощно средство за изостряне на сетивните възприятия; те активизират жизнената енергия, помагат ни да я контролираме и насочваме, за да се променим.


 Тибетец №1

Застанете прави с ръце, изпънати хоризонтално встрани. Пръстите на ръцете са прибрани, дланите са отворени и обърнати надолу. Дръжте ръцете си в това положение и се завъртете около оста си по посока на часовниковата стрелка. (Ако обърнете главата си надясно, то това е посоката, в която трябва да се въртите). Повторете завъртането двайсет и един пъти без прекъсване. Когато свършите с въртенето, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Поемете пълно и дълбоко въздух, като вдишвате през носа. Издишайте през устата, като устните ви оформят буквата „О“. Поемете повторно въздух и го изпуснете по същия начин. След двете дълбоки пълни дишания преминете към Тибетец № 2.

 

Тибетец №2

Легнете по гръб на кече или на килима. Краката са опънати, глезените се допират, стъпалата са изправени вертикално. Ръцете са поставени успоредно на тялото, с длани, опрени на пода. Поемете въздух през носа си, вдигнете краката си под ъгъл, малко по-голям от 90 градуса, и повдигнете главата си, като придърпате брадичката към гръдния кош. Всичко това се изпълнява едновременно, с едно непрекъснато плавно движение. Пръстите на краката сочат нагоре; долната част на гърба остава прилепена до земята. Издишайте през носа или устата и върнете краката и главата в изходно положение – отпуснати на земята. Повторете упражнението двайсет и един пъти, като вдишвате при повдигане на краката и главата и издишвате при връщането им обратно. Когато приключите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О“.

 

Тибетец №3

Застанете на колене. Стъпалата са подпрени на пръстите на краката, коленете са раздалечени на около десет сантиметра. Поставете ръцете си отзад, точно под двете половини на седалището. Гръбнакът е изправен, брадичката е придърпана към гръдния кош. Поемете въздух през носа и се извийте назад от кръста. Отпуснете главата максимално назад, без да се чувствате неудобно. При извивката назад ръцете ви служат за опора. След това се върнете в изходно положение, като издишвате през носа или устата. Повторете упражнението двайсет и един пъти плавно и ритмично. Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О“.


Тибетец №4

Седнете с изправен гръбнак и с изпънати напред крака. Дланите са опрени на земята до бедрата. Положението на ръцете е много важно: дланите трябва да са поставени успоредно на бедрата. Наведете глава, така че брадичката да опре в гръдния кош. Поемете въздух през носа, като същевременно повдигате бедрата и сгъвате краката в коленете, така че да стъпите със стъпалата на земята, и отпускане главата назад. При това положение торсът е успореден на земята, а ръцете и краката са разположени перпендикулярно. Издишвате през носа или устата, при което се връщате в изходна позиция. Повторете упражнението двайсет и един пъти с постоянен, непрекъснат ритъм. Внимавайте да не се плъзнат краката ви. Стъпалата остават на мястото си по време на цялото упражнение. Ръцете не трябва да се огъват; движението се изпълнява чрез завъртане на ставите при раменете. Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и с ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О“.


Тибетец №5

Започнете упражнението, като се подпрете на дланите на ръцете и пръстите на краката. Ръцете, както и краката, са раздалечени на около 60 сантиметра. Главата е извита назад. Дръжте ръцете и краката си изправени, поемете въздух през носа и същевременно повдигнете таза, като притегляте брадичката към гръдния кош, така че тялото ви да образува триъгълник. Издишайте през носа или устата и едновременно с това се върнете в изходна позиция. Дланите и пръстите на краката ви служат за опора, останалата част на тялото остава във въздуха по време на цялото упражнение; дръжте ръцете и краката си изправени. Повторете упражнението двайсет и един пъти плавно и ритмично. Когато свършите с упражнението, заемете изправен стоеж с прибрани крака и с ръце на хълбоците. Изпълнете две пълни дълбоки дишания: Вдишвате през носа и издишвате през устата, като устните ви оформят буквата „О“.

 

ПЕТ ДРЕВНИ ТИБЕТСКИ РИТУАЛА
(Древната тайна на извора на младостта)

Питър Келдър е първият, който разбулва тибетските тайни на извора на младостта. Подмладяване, потъмняване на косата, подобряване на паметта и зрението, облекчаване на артрита, неизчерпаема енергия, отслабване, облекчаване на болката, отлично самочувствие – това са част от ефектите на тибетските ритуали. Обикновено хората наричат Петте ритуала изометрични упражнения. Ритуалите наистина помагат на схванатите мускули и стави и подобряват тонуса, но истинската полза от тях е хармонизирането на скоростта на въртене на отделните чакри (енергийни полета). Те най-добре са описани в първата книга „Ти си това“ на Румен Чорбаджийски.

___

„В тази книга ще откриете една чудесна поредица от прости упражнения, наречени Петте Ритуала. Ще намерите още подробна информация, свързана с храненето, дишането, енергията на гласа и много други теми. Ще прочетете за извисяващите изживявания на хора, практикуващи Петте Ритуала. Ще намерите съвети и прозрения от лекари, които ще споделят с вас знанията си. Но докато четете книгата, помнете, че тя всъщност не е за ритуалите, упражненията или техниките. В същината си тя е за вас – за вашата неповторимост, за вашите нагласи и убеждения, за вашите желания и надежди, за вашия потенциал, за вашата способност радостно да прегърнете живота и да го изживявате пълноценно.
Ето моя съвет: приемете ценната информация, превърнете я в свое прозрение и вдъхновение. После сътворете своята собствена промяна. И помнете, няма да намерите извора на младостта, ако търсите извън себе си.
Изворът на всички неща се намира вътре във вас.“
Д-р Бърни С. Сийгъл

ПЪРВИ ТИБЕТЕЦ

Застанете с разтворени настрани ръце и обърнати надолу длани. Завъртете се по посока на часовниковата стрелка. Дервишите го правят стотици пъти, ламите – около дузина, колкото да стимулират чакрите.
Според Кристофър Килъм оптималната бройка е 21.

ВТОРИ ТИБЕТЕЦ

1. Легнете по гръб с ръце отстрани на тялото.
2. Притиснете брадичката към гърдите.
3. Повдигнете краката до вертикално положение, без да сгъвате коленете.
4. Започнете както можете и колкото можете. Крайната цел отново е 21 повторения.
ТРЕТИ ТИБЕТЕЦ

1. Коленичете на пода и изправете тялото. Поставете ръце на бедрата.
2. Придърпайте брадичката към гърдите.
3. Извийте гръбнака, като внимателно изнасяте главата възможно най-назад.
4. Отново започнете както и колкото можете и се опитайте да стигнете 21 повторения.

ЧЕТВЪРТИ ТИБЕТЕЦ 1. Седнете на пода с изпънати крака, раздалечени стъпала и опрени на пода ръце.
2. Притиснете брадичката към гърдите.
3. Отпуснете главата максимално назад.
4. Без да прегъвате ръцете и да отмествате тях или краката, свийте коленете и вдигнете горната част на тялото до хоризонтално положение. Напрегнете мускулите, после се отпуснете.
5. Не е задължително от самото начало да изпълнявате всички ритуали. Започнете с тези, които успеете да направите. Помнете, че ефектът на тибетските ритуали се крие в тяхната комплектност. Започнете както и колкото можете, останалото ще дойде с времето и постоянството.
ПЕТИ ТИБЕТЕЦ 1. Застанете в тази поза с извито тяло, ръцете са изпънати, дланите лежат на пода, пръстите на краката са извити и стъпват на земята. Внимателно наклонете главата възможно най-назад.
2. Без да отмествате дланите и стъпалата, свийте тялото в ханша и го вдигнете в поза като обърнато „V“. Притиснете брадичката към гърдите.

Ето какво споделят читателите в книгата

„ДРЕВНАТА ТАЙНА НА ИЗВОРА НА МЛАДОСТТА“  на Питър Келдър

       

     

Ако искате да погледнете и други клипове кликнете тук.

 
 
В един от коментарите се поставя под въпрос въртенето в първо упражнение, наляво или надясно, като се привежда за пример лявото въртене на Дервишите. Ето на какво разяснение попаднах в книгата на Йоханес Холей „Стига вече!“ на стр.248.
„Тялото ни функционира енергийно с около 6000-8000 бовис единици (ВЕ) или ангстрьом единица (А). Всички въртящи се наляво енергийни единици под 6500 са намаляващи бовис единици и намаляват енергията на организма. Всички въртящи се надясно и увеличаващи се енергийни единици над 7500 ВЕ повишават енергийния потенциал на тялото и клетките. Това обяснява накратко въртящите се наляво и надясно енергийни полета (бовис представлява мерна единица, с която се измерва жизнената енергия на  веществата, организмите и географските местоположения).“
 

Подробно описание на мудрите, дишането и медитацията в книгата „Скъпоценност в лотоса“

             
 

А сега ще се опитам да опиша личния си опит.

Практикувам петте древни ритуала (предпочитам да ги наричам така, вместо петимата тибетци) от една година (2010). На моите години (57), често се появяваха болки в кръста, колената, китката на дясната ръка. Тези болки вероятно бяха вследствие на това, че съм падал два пъти сериозно на гръб от близо 2 метра височина (а вече и от възрастта). Когато започнах да практикувам петте ритуала тези болки постепенно отшумяха. През лятото на 2011 ги спрях за 2 месеца. Болката в кръста отново ме прониза, постепенно се предаде към левия ми крак до коляното. Три дни едва се влачех и работех. На четвъртия реших отново да възобновя ритуалите. Въпреки неописуемите болки, успях все пак да ги направя. Само след два дни те отново отшумяха. Няколко пъти спирах упражненията и болките се завръщаха отново.  Не мисля вече да ги спирам, защото явно здравето и добрата кондиция на човека постепенно се свързва с тях.

Нямам представа дали тези упражнения оказват благоприятно влияние и върху другите органи на човека, за мен е достатъчно, че след като ги направя се чувствам по-бодър, раздвижен и с по-голямо самочувствие за предстоящия ден. Обикновено ставам рано, разсънвам се 5-10 минути, дори не ми се започват, но това е до първото завъртане. След това самото движение на тялото те кара да ги направиш всичките.  Изпълнявам ги наистина като ритуали, бавно с дълбоко вдишване през носа и изпускане на въздуха през устата, правя кратка почивка между изпълнението на всеки един от тях.

Забелязал съм, че е  важно  точното изпълнение на ритуалите според описанията в книгата на Питър Келдър  „Древната тайна на извора на младостта”. Ще ви посоча две малки разлики между описанията и начина на изпълнение от жената в горния клип. Първата е, че в трети ритуал стъпалото на крака трябва да е перпендикулярно на пода, а втората – в четвърти ритуал пръстите на ръцете не трябва да са насочени встрани, а да бъдат успоредни на бедрата. Веднага ще усетите разликата. Според мен точното и бавно изпълнение на ритуалите максимално спомага за раздвижване на мускулите, сухожилията и всички връзки в тялото, както и достигане на скоростта на заспалите енергийни кръгове. Убеден съм в тяхното спомагане за добрия жизнен тонус на човека. Затова смятам да продължавам.

Ако и вие сте ги започнали, споделете опита и мнението си. Те ще бъдат от полза за всички, които попаднат на тази страница.

Днес е 22.09.2012г.

На тази дата се навършват точно две години откакто започнах тибетските упражнения, и всяка година ще споделям с вас тяхното влияние върху здравословното или не… състояние на организма. Не съм забелязал да ставам по-млад или оредяващата коса да се сгъсти, но за сметка на това продължавам да твърдя, че те са изключително средство за раздвижване и поддържане на тонуса. Между отделните упражнения включих и методиката на ТЕС. Препоръчвам ги на тези, които все още се колебаят. Те наистина са дар божи и лично на мен ми помагат да се справя с понякога нетърпимите болки в кръста.

През последните години се появиха много книги за лекуване с алтернативни методи. Публикувал съм някои от тях в раздела „здраве+”. Нищо лошо няма в това, човек да изпробва някои от описаните способи. Аз лично не вярвам сто процента на всичко, но някои неща изпробвам върху себе си, и само тези, в които виждам добър ефект мога да си позволя да  препоръчам. Така, че освен тибетските упражнения Ви препоръчвам да се запознаете с книгите на д-р Батманжелидж „Тялото жадува за вода” и „Лечение на болките в ставите и гърба”. Аз имах много сериозен проблем с хранопровода. Преди свързването на хранопровода и стомаха се намира т. нар. долен езофагеален сфинктер. Неговото предназначение е да не допуска връщане на кисело стомашно съдържание в хранопровода. При мен той не можеше да изпълнява тази си функция. Често се възпаляваше. Вземах лекарства. След прочитане на посочените книги си наложих да приемам повече вода – до 2л. на денонощие. Сега спокойно мога да заявя, че нямам възпаления и не използвам лекарства от година.

Удивителните свойства на водата не спират до тук, вижте нейната уникалност във „Великата тайна на водата“

За тези, които страдат от дискова херния – защо не пробвате упражненията посочени в книгата „Лечение на болките в ставите и гърба“?

В книгата си “ВИНОТО, традиция, култура, съвременност” ст.н.с. I ст. д-р Димитър Цаков по един недвусмислен начин показва приноса на червеното вино за здравето на човек, базирайки се на собствени и световни проучвания в тази посока.


 ТЕХНИКА ЗА ЕМОЦИОНАЛНА СВОБОДА

 

Проглеждане за 7 дни

 

 Лечение от слънцето

 

Излекувай живота си – Луиз Хей

Advertisements

Posted 24.10.2010 by vemiplast in Здраве

6 responses to “Петимата тибетци

Subscribe to comments with RSS.

  1. практикувам Тибетците почти година ефектът е страхотен

  2. 5 тибетци са дар от природата за хората.Практикувам ги 2 години и наи-малкото което ми дават е здраве,наи-малкото.Истинските йоги знаят за тях……:)

  3. Практиката ми е 2г и 9мес натрупах опит , който ще споделя с вас, за да не првите грешки и да не си навредите.
    1.Ползвам http://flyovertheworld.blogspot.com/2009/02/blog-post.html този вариант , но пълната руска версия. – разликата е голяма ,прочетете и сами ще се убедите. Тука много неща ги няма !!!!!!
    2.Дервишите се въртят обратно на часовниковата стрелка – обратно на написаното в книгите – Има видео в интернет за Дервишите от Коня…. проверете….
    3.От няколко месеца обърнах посоката /сега се въртя обратно на ч. с./ – за мен тя е истинската посока , а иначе всичко друго е по руския вариант, ефекта е поразителен . И като здраве и като външност. Препоръчвам ги на всеки.
    4.Предупреждеие бъдете старателни, с тези упражнения шега не бива – който не спазва правилата може да си навреди !
    Пл.

  4. Прегледах руския превод на книгата и разлика открих само в описанията за енергийните полета (чакрите). За тях (чакрите), и за да няма объркване е най-добре да се прочете книгата „Ти си това“ на Румен Чорбаджийски. В отделна глава, той съпоставя индийската философия за чакрите и изследванията на биоенергетиците.
    Що се касае до превода за начина на изпълнение на упражненията, не открих различия. Така, че ако Пламен е открил, нека ги посочи.
    В публикацията по-горе са представени накратко упражненията описани в двете книги, към които са дадени линкове „Петимата тибетци“ на Кристофър Килам и „Древната тайна на извора на младостта” на Питър Келдър, чийто руски превод е „Окото на възраждането – древния секрет на Тибетските Лами”. Добре е да се прочетат, и всеки да си направи сам изводите, защото в тях е описано и шесто упражнение, за което единият автор твърди, че трябва да се спазват някои условия, а другият не.
    За „дервишите от Коня”, Пламен е абсолютно прав и в това е основното несъответствие в описанието на първо упражнение от авторите на книгите.

  5. Много благодаря за полезната статия. Започнах отскоро да правя петте упражнения и наистина се чувствам добре ( след неочаквано силната първоначална мускулна треска :)), но имам следния въпрос, който предполагам е от съществена важност – в тази и други статии, описанието на дишането при изпълнението на тибетец 5 е противоречиво – например в началото на тази статия при описанието на тибетец 5 от една страна и според цитираната „Скъпоценност в лотоса“ от друга . Знам, че дишането при изпълняването на йога е много важно, затова ще бъда благодарна ако получа отговор.

    Елисавета Железожа
  6. С Ели Желязкова стигнахме до извода, че дишането в йога (както тя ми писа в един от имейлите) следва следната логика – при разгъване на тялото – вдишване, при сгъване – издишване. Вижте още по темата „Как да дишаме правилно“.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: