Цветовете на храната   Leave a comment

Всички ние сме чувствителни към цвета на храните. Апетитът ни се стимулира или потиска в пряка връзка с цвета на ястието, който виждаме. Храната е един от най-важните начини да приемаме цветна енергия, затова е нужно да отдадем подобаващо значение на нейното приготвяне и приемане. Цветът и храната са толкова близки, така че очакваме червената ябълка да е сладка например. Когато ястието е с добре балансирани цветове, то изглежда апетитно.

Следващият път обърнете внимание на цвета на храната в чинията ви. Присъстват ли цветовете червено, оранжево, златисто, кафяво или зелено? Това са цветовете на свежите натурални храни, които природата създава, за да ни поддържат в перфектно здраве. Или цветовете са ярки и синтетични, продукт на изкуствено оцветяване, което често се използва, за да изглежда привлекателна нездравословната храна.

Естествените цветове на храните са начин да ни покажат какви съставки съдържат. Когато се научим да разбираме този език, можем да идентифицираме лечебните сили на различно–оцветените храни. Всеки цвят има определени качества и терапевтично действие, които засягат нашето поведение и растежа на клетките и тъканите ни.

Енергийните дисбаланси могат да се коригират чрез избора на храна с определени цветови честоти, които ще добавят свободен поток на енергия около тялото ни.

Червено – загряващо и стимулиращо

Приемането на червена храна стимулира основата на гръбнака и репродуктивния център, като загрява и увеличава телесната температура, стимулира кръвната циркулация, освобождава се адреналин, и така се повишава енергията и жизнеността.

Чувствата на умора и инертност изчезват, както и хроничните усещания за студ.

Психологически, червените храни стимулират и повдигат чувствата, дават увереност и инициативност. Премахват депресията и повишават волята и куража.

Червени храни – червено зеле, червени чушки, люти чушки, ягоди, череши, домати, червени сливи. Тук спадат и червените меса, но препоръчително е да се приемат в малки количества, защото са богати на холестерол.

Червени подправки и билки – чер и бял пипер, джинджифил, лют червен пипер, розмарин /той е червено-виолетов/, също листните зелени богати на желязо растения.

Оранжево – загряващо, отпускащо, храносмилателен тоник

Оранжевите храни действат като силен тоник, давайки ни както физическа енергия, така и умствена стимулация. Също така подобряват храносмилането. Могат да помогнат при заболявания на далака и бъбреците, подагра и ревматизъм. Премахват ограниченията, потиснатостта или чувството на страх от промяната, и дават емоционална сила. Действат като антидепресант.

Оранжеви храни – портокали, мандарини, праскови, кайсии, манго, папая, пъпеш, моркови, тиква, жълтък на яйце.

Оранжеви билки и подправки – кориандър, кумин, джинджифил, сладък червен пипер.

Жълто – пречистващо, укрепващо, умствена храна, нервен и стомашен тоник, подобрява храносмилането

Жълтото се асоциира със слънчевия сплит – важен център на нервната система. Затова когато сме нервни, усещаме треперене в стомаха и свиване/стягане в гърдите и корема. Жълтото засяга още храносмилателната система, особено черния дроб и червата. Черният дроб елиминира токсините от кръвта и пречиства тялото ни. Жълтата храна пречиства кръвта и действа добре на кожата.

Жълтото е цвета на интелекта и стимулира умствените ни способности. Така че, докато учим или се занимаваме с умствен или научен труд, е добре да приемаме повече жълти храни, за да сме по-фокусирани и концентрирани.

Златно-жълтото асоциираме със слънцето и деня, то повдига духа ни и ни носи оптимистично отношение към живота. Приемането на жълта храна може да ни помогне при нервно изтощение, кожни проблеми, нарушено храносмилане, запек, проблеми с черния дроб и диабет.

Жълти храни – лимони, банани, жълт грейпфрут, ананас, пъпеш, царевица, жълта леща, жълти мазнини, масло, ядки, семена, ориз, всички зърнени храни.

Билки и подправки – шафран, лайка, канела, лимонена трева, бергамот, анасон, кимион, невен, иглика, глухарче.

Зелено – пречистващо, балансиращо

Зеленото е цвета на природата, то носи мир, баланс и хармония. Въздейства върху сърцето, намалява кръвното налягане и успокоява нервите. Зеленото е естествен лечебен цвят и освежава и възстановява. Може да възстанови хармонията в организма там, където тя е нарушена. Психологически намалява стреса, емоционалните проблеми и проблемите, свързани с напрежение, като главоболие например. Зелените плодове и зеленчуци съдържат балансирана мъжка и женска енергия и могат да се консумират в големи количества.

Зелени храни – маруля, зеле, краставица, зелени чушки, тиквички, зехтин, зелено грозде, киви, лайм, целина, артишок, грах, зелен боб, зелена леща, броколи, също неутрални храни като прясно мляко, тофу, извара.

Зелени билки и подправки – мента, магданоз, чесън, риган, алое вера, копър, коприва, люцерна, босилек.

Синьо – седативно, антисептично, бактерицидно

Синият цвят се асоциира с гърлото и щитовидната жлеза. Неговото действие е противоположно на червеното – то охлажда и ограничава.

Сините храни помагат при инфекциозни процеси с висока температура, те имат антисептични и стягащи свойства.

Могат да са полезни при проблеми на гърлото, възпаления, спазми, слънчево изгаряне, безсъние, периодични болки, сърбежи, трески, детски болести (пр. шарка), при шок и главоболие.

Синьото носи тишина и мир на ума, особено при умствена превъзбуда или мъчителни мисли. То е релаксиращо и успокояващо, макар че твърде много синьо може да бъде депресиращо. Затова може да се използва паралелно с допълнителен цвят – оранжево, за да действа успокояващо. Докато зелените храни успокояват тялото и емоциите ни, сините носят тишина и покой на ума. Океанът, реките, езерата и небето успокояват и усмиряват ума ни. Синьото подпомага речта и себеизявата.

Ако сервирате сини храни, комбинирайте ги с оранжеви или ги поднесете в оранжев съд.

Сини храни – сини сливи, боровинки, сушени плодове, водорасли.

Подправки и билки – валериан, майорам, кафяви водорасли, чесън, коча трева, бял равнец, салвия, цикория, хвойна, цветове от пореч.

Индиго – седативно, стимулира венозната кръв

Индигото се асоциира с третото око и епифизната жлеза. Тази жлеза контролира умствения и психичния потенциал, както и органите на слуха и зрението. Психологически индиговите храни имат пречистващ и стабилизиращ ефект, особено когато страхове или подтиснати състояния причиняват сериозни умствени проблеми.

Те помагат за разширяване на ума и за освобождаване от задръжките.

Индиговите храни могат да помогнат при лечение на очите, ушите, носа, белите дробове, астма. Храните в тази група са подобни на сините, но с повече черно оцветяване.

Индигови храни – черен боб или соя, соев сос, черни маслини, черни боровинки, стафиди, сушен касис, семена от ванилия, диви гъби.

Виолетово – пречистващо, седативно, диуретично, защитно

Виолетовото е цвета на интуицията и духовното разбиране, асоциира се с хипофизната жлеза. Психологически има чудесен лечебен ефект на всички форми на невроза, така че виолетовите и лилави храни са подходящи при нервни и умствени разстройства, невралгия и болести на скалпа. Също действат като успокояващ транквилант на раздразнените нерви. Виолетовото пречиства кръвта. Ултравиолетовата светлина също се използва за лечение.

Виолетови храни – патладжан, лилаво грозде, лилави броколи, лилав лук, артишок, лилаво зеле, цвекло.

Билки и подправки – мащерка, лавандула, лилава салвия.

Използван източник „Цялостна книга за цвета”

___

___

Благодарение на ОМ – Създаваме и Взаимодействаме Отворено и Положително

  и Мирослава Делчева -Пепелджийска.

Advertisements

Posted 16.11.2011 by vemiplast in Здраве

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: