Виното в народните песни   Leave a comment

ТАЗ ВЕЧЕР ПРАЗНУВАМ РАЗЛЪКА

народна песен

Таз вечер празнувам разлъка,
скъп спомен по теб изживян.
Налейте да пием от мъка,
едничкият смисъл е там.
 
Защо ли те тебе залюбих,
защо те обикнах кажи?
Защо ли си времето губих,
защо ли не пих до зори?
 
Угаснал да видя във мене,
мил спомен по теб неживян,
цената на губено време
не искам да диря от теб.
 
Със вино се лесно лекува,
безумно терзана душа,
и спира сърце да тъгува
Налейте да пия и руша.

Изп. К. Щъркелов

 

КАЛОЯНОВА ПОБЕДА

народна песен

Шум и песни от Хисар се чуват,
руйно вино кат вода се лей,
тази вечер Калоян пирува
в чест и слава на победната война.
 
Не пирува младата царица
мълчалива е обронила глава.
Тайно тя от гости си в тъмница
при пленени Балдуин се озова.
 
И му рече „Мили Балдуине“,
все за твойта черна участ мисля аз,
съгласи се, дай ръка си, скришом
да напуснем Търново в този час.
 
Срам позор за теб, царице млада,
още повече за българския род,
не ми трябва твойта десница,
по-добре да умра тук като роб.
 
„О, нещастник, презре любовта ми,
ти не знаеш на сърце ми нежността,
но да знаеш, че орли и врани
утре ще кълват меса ти и кръвта!“
 
 

АКО ЗАЖАЛИШ

народна песен

Ако зажалиш някой ден, за драмска ракия,
дойди на гости с коня шарколия.
Татко ракия ще ти налее,
старите песни ще ти попее.
 
Ако зажалиш някой ден за одринско вино,
дойди на гости кротко и мирно,
мама ще вино от изба извади
и мойта жалба ще ти обади.
 
Ако зажалиш някой ден за момини устни,
прескочи нощем портите пусти.
Кат одринско вино и люта ракия,
момини устни ще те опият.
 
 

КАКО ЩО Е ТАЯ ЧАША

народна песен

Како що е тая чаша
пълна со вино,
тако е и мойто сърце
пълно с ядове.
 
Дай да пия мила майко,
да се опия,
ядовете мила майко,
да заборавя.
 
Я послушай мили сине,
стара си майка –
и да пиеш бре Стояне,
файда си нема.
 
Я иди си мили сине,
горе в планина,
па си найди мили сине
верна дружина.
 
 

НОЩТА ДОГАРЯ

народна песен

Нощта догаря, пустей кръчмата,
къде ще идеш сърце кажи?
Ти нямаш близки, ни дом в тъмата,
кому ще кажеш ти свойта тъга?
 
Защо обикна тъй безнадеждно?
Защо простираш в мрака ръце?
Скрий свойта обич, скрий свойта
болка,
бъди от камък, ти бедно сърце.
 
Пустей и глъхне нощта безкрайна,
не ще дочакаш, сърце, зори.
Пий тежко вино, скрий болка
тайна,
бъди от камък ти бедно сърце.
 
 

ИМАТЕ ЛИ ВИНО

народна песен

Имате ли вино?
Имате ли руйно вино?
Дайте го на нас.
 
Руйно ли е то,
руйно или не.
Щом се казва руйно вино,
дайте го на нас.
 
Имате ли моми?
Имате ли малки моми –
дайте ги на нас.
 
Малки ли са те,
малки или не.
Щом се казват малки моми –
дайте ги на нас.
 
Имате ли булки?
Имате ли щедри булки –
дайте ги на нас.
 
Щедри ли са те,
щедри или не.
Щом се казват щедри булки
дайте ги на нас
 
имате ли баби?
Имате ли стари баби –
дръжте ги за вас.
 
Стари ли са те,
стари или не.
Щом се казват стари баби –
дръжте ги за вас.
 
 

ЦЕЛУВКАТА НА АННА

народна песен

Червено вино снощи пих
и капка не остана.
И морно чело аз изтрих
в къдриците на Анна.
 
Не бих желал дори
и щерка на султана,
на устните ми щом гори
целувката на Анна.
 
Съдът и църквата крещят,
крещят какъв да стана,
по дяволите да вървят,
а аз при мойта Анна.
 
Да бях пред някой чародей,
пред него да застана,
ще му поискам три неща
първото е Анна.
 
Скрий се, о дневна светлина,
ела ти нощ желана,
че имам среща аз тогаз
със мойта мила Анна.
 
 

НЕ МЕ ЖЕНИ СТАРА МАЛЕ

народна песен

Не ме жени стара мале, не ме поцърняй.
Аз ке да си ойдам, мале все така ерген
Е-е-ех, мъко моя, ти, що ме залюби,
що ме остави.
 
Аз си имах, стара мале, две църни очи,
но ми ги отнеха, мале, тия две звезди.
Ех, мъко моя, ти, що ме залюби,
що ме остави.
 
Не се карай, стара мале, и не ме кори,
че се връщам всяка вечер у дома пиян.
Ех, мъко моя, ти, що ме залюби,
що ме остави.
 
Всяка вечер аз заливам мъката с вино,
че се лесно не забравя първата любов.
Ех, мъко моя, ти, що ме залюби,
що ме остави.
 
 

ЛЮБОВТА НА ЦИГАНИНА

народна песен

Петли пропяха, пукна зората,
Рамадан го няма, пие в механата.
Дали със вино болки лекува
или пък нейде друга целува.
 
Ако ли пие вино червено –
то е от радост, от буйна радост.
Ако ли пие люта ракия –
то е от мъка, от черна мъка.
 
Петли пропяха, пукна зората…
Рамадан го няма и в механата.
Катунът празен него очаква
и сърце мое него оплаква.
 
 

Още: За ВИНОТО

Posted 08.10.2012 by vemiplast in Здраве

Вашият коментар

